Blogger news

Thursday, May 23, 2013

TAKAFUL bukan TAFAKUL

Sudah menjadi rutin harian saya untuk berkongsi tentang kepentingan takaful. Apa yang menggelikan hati saya, ada kala sesetengah orang apabila sy bertanya, "Encik ada pakai apa-apa insurans/takaful tak?'
dengan penuh yakin mereka menjawab 'Ya, saya ada pakai tafakul".
Memang menampakkan mereka menipu.. yang sebetulnya takaful, bukan tafakul.. hehe.

Itulah penyakit orang kita, apa salahnya bercakap benar. At least kalau mereka sincere boleh dapat ilmu baru tentang takaful. Bukan kena bayar pun..

Tapi inilah namanya tanggungjawab. At least sy lakukan kerja saya dan apa yang saya patut lakukan. Nak atau tidak terpulanglah pada diri sendiri.

Jika anda ingin penerangan ringkas mengenai pelan takaful & kad perubatan yang dapat membantu anda dan keluarga anda daripada bahana bil hospitalyang sangat membebankan, sila hubungi saya, di talian  
012 6543 629 utnuk keterangan secara percuma.

Akhir kata, sedikit nasihat daripada saya, ingatlah..


Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شَغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ



“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”
(HR. Al Hakim dalam Al Mustadroknya, dikatakan oleh Adz Dzahabiy dalam At Talkhish berdasarkan syarat Bukhari-Muslim. Hadits ini dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir)
Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, maksudnya: “Lakukanlah ketaatan ketika dalam kondisi kuat untuk beramal (yaitu di waktu muda), sebelum datang masa tua renta.”
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, maksudnya: “Beramallah di waktu sehat, sebelum datang waktu yang menghalangi untuk beramal seperti di waktu sakit.”
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, maksudnya: “Manfaatklah kesempatan (waktu luangmu) di dunia ini sebelum datang waktu sibukmu di akhirat nanti. Dan awal kehidupan akhirat adalah di alam kubur.”
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu, maksudnya: ”Bersedekahlah dengan kelebihan hartamu sebelum datang bencana yang dapat merusak harta tersebut, sehingga akhirnya engkau menjadi fakir di dunia maupun akhirat.”
Hidupmu sebelum datang kematianmu, maksudnya: “Lakukanlah sesuatu yang manfaat untuk kehidupan sesudah matimu, karena siapa pun yang mati, maka akan terputus amalannya.”


ACT NOW BEFORE IT'S TOO LATE.

0 comments:

Post a Comment